Skip to content

Håndskrift III

juni 8, 2009

Klikk på bildet for link.

» p.197 Mette Haskov Hansen konkluderte med at den utdannede elite hadde en naxi-bevissthet, men ingen praksis, men bøndene hadde en naxi-praksis, men ingen bevissthet. På den ene side var det folket som er bærer av falsk bevissthet. På den annen side en elite som uten noe virkelig kjennskap til dette folkets liv og uten å dele deres hverdag (manglende ord) frem til en idealisert, opprinnelig kultur. Folket, som inntil nå hadde levd i uvitenhet av sin egen sanne identitet, skulle anskapes i denne kulturens bilde. Etnisk opprinnelse som utopi, nasjonen som villet konstruksjon, folket som romantisk fiksjon, den intellektuelle som en drømmer som ikke tålte motsigelse: Alle katastrofens ingredienser var her til stede. Det var Pol Pot som på Seinens venstre bredd oppdaget det sanne Kampuckea bak det virkelige Kambosjas fasader, og satte seg fore å gjenskape det første på ruinene av det andre.»

Puh. Tungt, hva? Ihvertfall for meg, som for det meste leser Peter Pan og Tom Sawyer. Vel, vel. Det kommer mer. Imens vil jeg sette pris på informasjon om denne mystiske boken. Hva som helst.

3 kommentarer leave one →
  1. juni 8, 2009 7:46 pm

    Så interessangt!=) Gleder meg til å lese mer!=)

  2. juni 8, 2009 8:30 pm

    Spennende!
    Jeg vil forresten bo i det slottet.

  3. juni 9, 2009 11:59 am

    tungt! får bare med meg halvparten, om ikke det blir å overdrive.
    Er dette fra notatboka? For du har funnet ut hva boka heter, ikke sant? 🙂

    sv: åh, jeg blir så glad av kommentarene dine! setter virkelig pris på dem! kan jeg slenge på et hjerte? :)<3

Legg igjen en kommentar

