Skip to content

Håndskrift II

mai 28, 2009

Klikk på bildet for link.

Nå kommer avsnitt to fra den mystiske boken. Og har jeg funnet ut hvilken bok det står utdrag fra, nemlig Jeg har sett verden begynne av Carsten Jensen. Kanskje jeg kjøper boka.

Men altså:

«p. 113.

Nå kom denne metafysiske trettheten som syntes å ramme livsviljen selv. Jeg kunne gå og gå, men bena mine ville ikke føre meg noen sted. Jeg kunne åpne munnen og spørre, men jeg visste jo at det ikke nyttet. Ingen forståelige ord ville komme ut. For når ingen forsto deg, var det du som var stum og ikke de andre som var døve. Språket var jo alltid flertallets diktatur. Var du i mindretall i språket, ble du gal eller ensom, usynlig og uhørlig, og det var foran de utenforstående ansiktene og trafikkens selvtilstrekkelige bevegelse, maktesløs. Det er i et slikt øyeblikk man innser i hvor høy grad man er et sosialt vesen, desperat avhengig av de andre. Det finnes ingen større løgn enn å tro at man reiser alene. Den ensomme reisende er den mest avhengige av alle, fordi han har bruk for alle, men ingen har bruk for ham. Hvilket nøkternt øyeblikk er ikke hjelpeløsheten.»

Jeg tror jeg liker dette avsnittet. Men enda en gang, har dere noe informasjon? En kommentar? En tanke? Gi beskjed!

2 kommentarer leave one →
  1. mai 28, 2009 8:28 pm

    Ååå..den boken fikk jeg lyst til å kjøpe!

    «For når ingen forsto deg, var det du som var stum og ikke de andre som var døve» <–Fint!

    RE: Kan du ikke lage en nakke-collage?:) Det hadde vært så fint!

  2. mai 28, 2009 8:55 pm

    «Det finnes ingen større løgn enn å tro at man reiser alene. Den ensomme reisende er den mest avhengige av alle, fordi han har bruk for alle, men ingen har bruk for ham. »

    mmm. jeg vil lese resten hvertfall!

Legg igjen en kommentar

