Skip to content

Håndskrift I

april 21, 2009

Klikk på bildet for link.

Nå har jeg endelig klart det. Eller, nesten. Et par ord mangler og det kan være at jeg har lest noen feil.

Det er alt for mye tekst til at jeg kan ta alt på en gang. Derfor skal jeg dele det opp og poste litt og litt av teksten. Men dette er ihvertfall den første siden av den mystiske boken:

«Jeg har sett verden begynne av Carsten Jensen

s. 91. Jeg skulle senere møte mange reisende i Kina som avskydde landet, men som til gjengjeld elsket dets farverike minoriteter hvis uungåelige forsvinning i Kinas folkehav de beklaget, samtidig med at de forsynte seg av de få gjenværende kulturskattene. Sannsynligvis visste ikke (et ord jeg ikke forstår) at de var kultur før (enda et ord) kjøpte skammelen vekk un der baken på dem. Det var vel da deres lengsel etter utvikling våknet, denne lengselen som i deres romantiske velynderes øyne var forbudt, fordi den bebudet kulturens undergang. Slik var forholdet mellom de såkalte autentiske kulturer og deres beundrere. De siste ble også de førstes voktere, for den frihetslengselen som drev unge romantikereut på reise, innrømmet de ikke representantene for de kulturene som de henført dyrket. De trengte, som de statistene de var, bare å stå stille.»

Slik. Såvidt jeg skjønner er det et utdrag fra en bok. Men nå trenger jeg din hjelp. Har du boken? Vet du hvilke ord som mangler? Eller viktigere, vet du hvem som har skrevet i notatboken?

3 kommentarer leave one →
  1. april 21, 2009 9:21 pm

    Den boken har jeg nok aldri hørt om, dessverre. Men spennende å lese hva som stod skrevet i notatboka di!

  2. april 22, 2009 2:08 pm

    Nydelig bilde 🙂

  3. mai 28, 2009 10:10 am

    Kanskje det er starten på en bok eller tekst som den tidligere eieren av boka skrev?

Legg igjen en kommentar

